520 αναγνώσεις

Δημιουργική γραφή


Γενική κατηγορία: Δημιουργική γραφή

 

Υποκατηγορίες: Ποίηση, Πεζογραφία (κλικ εδώ), Θέατρο (κλικ εδώ), Κόμικ (Comic) (κλικ εδώ)

————————————————————————————————————————————————————————————-

Αναρτήσεις για την υποκατηγορία Ποίηση (από την πιο πρόσφατη)

——————————————————————————————

 

  • Διάκριση στον 9ο Μαθητικό  Διαγωνισμό Ποίησης  του Δήμου Θεσσαλονίκης

Συντάκτρια: Αλεξάνδρα Μυλωνά

Σχολική χρονιά: 2015-2016
Την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2016,  στις 7.00 το βράδυ, στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης δόθηκαν τα βραβεία του 9ου Μαθητικού  Διαγωνισμού Ποίησης  που διοργάνωσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης 2016. Ανάμεσα σ” εκείνους που διακρίθηκαν η μαθήτρια του σχολείου μας, του Καλλιτεχνικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, Βασιλεία Παπαλάμπρου που τιμήθηκε με τον Β΄έπαινο -δεύτερη φορά που η Σίλια συμμετέχει σε ποιητικό διαγωνισμό κι αυτή τη φορά η προσπάθειά της ξεχώρισε.
Συγχαρητήρια, Σίλια! Να είσαι πάντα δημιουργική στον χώρο της τέχνης, ιδίως της ποίησης που τόσο αγαπάς!  Και να έχεις πάντα αυτή την κοινωνική ευαισθησία που χαρακτηρίζει τον Άνθρωπο -με το «Α» κεφαλαίο!

 

  • [27-μαρ-2017] Δημιουργικές συναντήσεις

Συντάκτρια: Αλεξάνδρα Μυλωνά Σχολική χρονιά: 2016-2017

Δημιουργικές συναντήσεις
(Με την αγάπη της λογοτεχνίας)

Μαθητές, καθηγητές, σχολεία -παράλληλες πορείες σε μαθήματα, εργαστήρια, και σεμινάρια στους δρόμους της εκπαίδευσης. Το αγωνιώδες ερώτημα κοινό: «Πώς μπορεί η εκπαιδευτική πράξη να είναι αποτελεσματική;» Η απάντηση επίσης: «Με το απολαυστικό βίωμα, αποτέλεσμα της ατομικής αλλά και συλλογικής προσπάθειας που δημιουργεί δεσμούς με γνωστικά αντικείμενα και ανθρώπους σε σχέση πάντα με τη δυναμική του τόπου και του χρόνου.
Το Καλλιτεχνικό Σχολείο Θεσσαλονίκης συμπράττει με το 15ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης με αφορμή τον προβληματισμό για τη διδασκαλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Ο προβληματισμός αυτός οδηγεί στην επιλογή του διηγήματος της Αλεξάνδρας Μυλωνά «Μόνο τικ. Μονό» (http://eranistria.blogspot.gr/2015/03/blog-post_11.html) από τη φιλόλογο Ελένη Παπαδοπούλου και την πραγμάτευσή του, στο πλαίσιο του μαθήματος της Α΄ Λυκείου και ειδικότερα της ενότητας «Τα φύλα στη λογοτεχνία», με εστίαση στον ρόλο του άντρα την εποχή της οικονομικής κρίσης, αλλά και τη δημιουργική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην τάξη. Η φιλόλογος και συγγραφέας του κειμένου Αλεξάνδρα Μυλωνά, παράλληλα, αξιοποιεί για την πραγμάτευση του διηγήματος το μάθημα της Κατεύθυνσης Θεάτρου-Κινηματογράφου «Δραματοποίηση κειμένου» της Α΄ Λυκείου, σε συνεργασία με τη θεατρολόγο Ηλέκτρα Λουκίδου προχωρώντας, μετά από την αντίστοιχη διαδικτυακή έρευνα και τη δημιουργία σχετικών εργασιών με τη χρήση προγραμμάτων υπολογιστή, σε βιωματικού χαρακτήρα προσέγγιση διαμέσου του κώδικα του θεάτρου και προτείνοντας έναν λογοτεχνικό περίπατο με αφετηρία το ιστορικό κέντρο της πόλης και προορισμό την περιοχή Τσινάρι και την πλατεία των Συκεών. Ο περίπατος αυτός αποτέλεσε το επιστέγασμα της συνεργασίας των δύο σχολείων με τη συνέργεια και του Καθηγητή Φυσικής Αγωγής Χαράλαμπου Θεοδωράκου.
Έτσι, οι μαθητές της Α΄ Λυκείου και των δυο σχολείων ακολούθησαν τα βήματα του Βασίλη, του ήρωα του διηγήματος, και βρέθηκαν στη συνοικία των προσφύγων και στο χώρο συνάθροισής τους, την πλατεία, όπου τους υποδέχτηκε η Πρόεδρος της Πολιτιστικής Επιχείρησης του Δήμου Συκεών κ. Αυγή Σαρρή. Στη συνέχεια, με την ενθάρρυνση και την εμψύχωση των καθηγητών τους αντάλλαξαν απόψεις με σθένος και άποψη, δραματοποίησαν σκηνές του διηγήματος με θεατρική έκφραση και γνώση, παρουσίασαν δικά τους πρωτότυπα κείμενα που εμπνεύστηκαν από το διδαγμένο κείμενο με ευαισθησία και πάθος και χόρεψαν ποντιακούς χορούς, όπως και οι ήρωες του διηγήματος για τη χαρά της συμμετοχής.
Εκείνη την Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου η πλατεία των Συκεών της αγαπημένης πόλης, της Θεσσαλονίκης, λειτούργησε ως χώρος παιδείας κι έγινε σημείο αναφοράς για τους έφηβους μαθητές που άδραξαν την ευκαιρία, μελετώντας και απολαμβάνοντας ένα λογοτεχνικό κείμενο, να βιώσουν μια γνήσια εμπειρία ζωής σε έναν τόπο που σημειολογικά αλλά και πρακτικά ενώνει τους ανθρώπους και υποστηρίζει τις σχέσεις τους.

Αλεξάνδρα Μυλωνά
Ελένη Παπαδοπούλου

 

  • [14-δεκ-2016]  Διάκριση στον 9ο Μαθητικό  Διαγωνισμό Ποίησης  του Δήμου Θεσσαλονίκης

Συντάκτρια: Αλεξάνδρα Μυλωνά

Σχολική χρονιά 2016-2017
Την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2016, στις 7.00 το βράδυ, στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης δόθηκαν τα βραβεία του 9ου Μαθητικού Διαγωνισμού Ποίησης που διοργάνωσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης 2016. Ανάμεσα σ” εκείνους που διακρίθηκαν η μαθήτρια του σχολείου μας, του Καλλιτεχνικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, Βασιλεία Παπαλάμπρου που τιμήθηκε με τον Β΄έπαινο -δεύτερη φορά που η Σίλια συμμετέχει σε ποιητικό διαγωνισμό κι αυτή τη φορά η προσπάθειά της ξεχώρισε.
Συγχαρητήρια, Σίλια! Να είσαι πάντα δημιουργική στον χώρο της τέχνης, ιδίως της ποίησης που τόσο αγαπάς! Και να έχεις πάντα αυτή την κοινωνική ευαισθησία που χαρακτηρίζει τον Άνθρωπο -με το «Α» κεφαλαίο!

Το Ποίημα –> ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ

 

  • [21-νοε-2016] Με οδηγό την ποίηση του Τόλη Νικηφόρου

Συντάκτρια: Αλεξάνδρα Μυλωνά

Σχολική χρονιά 2016-2017

Με οδηγό την ποίηση του Τόλη Νικηφόρου

Στο Εργαστήρι Δημιουργικής γραφής φέτος με τα “πρωτάκια” μας διαβάζουμε Τόλη Νικηφόρου: όταν πεθαίνει ένα παιδί, ένα παιδί, μάθημα ζωγραφικής, Άφυτος 1, Άφυτος 2. Τα ποιήματα μάς οδηγούν σε παιχνίδια ποιητικής γραφής. Μας συνδέουν όμως σταδιακά και με τον τόπο που περιγράφουν. Μας ξεσηκώνουν για μια εκδρομή!
Διδακτική επίσκεψη, λοιπόν, τη Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2016. Πού αλλού; Στην Άφυτο της Χαλκιδικής [σημ: 1].
Προηγηγούνται περιηγήσεις στα δρομάκια του οικισμού, το Λαογραφικό Μουσείο, τη βιβλιοθήκη κι ένα εργαστήρι γλυπτικής [σημ: 2]. Ακολουθούν οι δικές μας δράσεις στην πλατεία: θέατρο, ζωγραφική, χορός, όλα με χαμόγελο και χαρά.
Στα επόμενα μαθήματα οι δοκιμές γραφής μας εντείνονται μέχρι…
…μέχρι τον ερχομό του ίδιου του ποιητή την Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2016 για δεύτερη φορά στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Θεσσαλονίκης [σημ: 3].
Η τάξη απογειώνεται: ερωτήσεις, ερωτήσεις, ερωτήσεις -τόσες απορίες, τόσες αγωνίες, τόσα “γιατί;” που θέλουν απάντηση! Κι ο ποιητής για τρεις σχεδόν ώρες να είναι εκεί, να απαντά στα “μικρούλια μας με προσήνεια, τρυφερότητα και σοφία. Να προσπαθεί να τα βοηθήσει να περπατήσουν στον δύσκολο δρόμο της ζωής και της τέχνης με ευαισθησία και δύναμη.
Πόσο μετράνε όλα αυτά στη διαμόρφωση των παιδιών μας; Πώς σμιλεύουν τον χαρακτήρα τους; “Αυτός ο άνθρωπος μού έδωσε κίνητρο για τη ζωή που ονειρεύομαι”, είπε ένας μαθητής και μια μαθήτρια συμπλήρωσε: “Έτσι, όπως μας μιλούσε, ήταν σαν τον γνωρίζαμε από χρόνια”. “Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη συνάντησή μου μαζί του”, είπε ένα άλλο παιδί, στο επόμενο μάθημα, αυτό του αναστοχασμού.
Στο μεταξύ, ο φάκελος με τα ποιήματα γεμίζει, σχεδόν ξεχειλίζει –φρέσκα ποιήματα από εμπνευσμένα παιδιά!
Τελευταίο βήμα αυτού του κύκλου Δημιουργικής Γραφής ένας μικρός συλλογικός τόμος με ποιήματα και ζωγραφιές των παιδιών, μικρό αντίδωρο στα δώρα που δεχτήκαμε: τα βιβλία για τη σχολική βιβλιοθήκη, τον λόγο, το βλέμμα, την ανθρωπιά. Ο τίτλος του; Άφυτος 3.

(Είναι αυτές οι εξαιρετικές στιγμές μιας εκπαίδευσης που αφήνουν χώρο στην ψυχή να ανασάνει).

Σημειώσεις:

[1] Συνοδοί καθηγητές και υπεύθυνοι των καλλιτεχνικών δράσεων: Λάμπρος Θεοδωράκος – καθ. Φυσικής Αγωγής, Α. Μυλωνά –φιλόλογος και καθ. Δραματικής Τέχνης, Κ. Φωτιάδου -εικαστικός.

[2] Ευχαριστούμε όλοι μας από καρδιάς τον αρχαιολόγο κ. Ιωάννη Αθανασιάδη, τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Φίλων Λαογραφίας και Παράδοσης Αφύτου κ. Κυπαρίσση Μπαλαρούτσο και τον γλύπτη κ. Βασίλη Παυλή για τις αφιλοκερδείς τους ξεναγήσεις, τη μόνιμη κάτοικο Αφύτου κα Ελευθερία Μακρή που μας έδειξε τη διαδικασία της ύφανσης και τον Πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητας Αφύτου κ. Λεωνίδα Παπαβασιλείου που με την Ταμία του Συνδέσμου Φίλων Λαογραφίας και Παράδοσης Αφύτου κ. Ελένη Αθανασιάδου φρόντισαν για την εγκάρδια υποδοχή και φιλοξενία μας.

[3] Όσοι στήριξαν από την αρχή της λειτουργίας του το Καλλιτεχνικό σχολείο θυμούνται ακόμα την πρώτη επίσκεψη του κ. Νικηφόρου μετά από πρόσκληση της πρώτης Διευθύντριας και ποιήτριας κ. Κούλας Αδαλόγλου και τις δυνατές στιγμές που και τότε μαθητές και καθηγητές μοιραστήκαν.

 

  • [31-μαΐου-2016]  Υπάρχει ένας ουρανός να μας ακούσει;

Συνεργασία του Καλλιτεχνικού Σχολείου Θεσσαλονίκης με τον Ποιητικό Πυρήνα
Συντάκτρια: Αλεξάνδρα Μυλωνά
Σχολική χρονιά 2015-2016

Υπάρχει ένας ουρανός να μας ακούσει;

Tα παιδιά βλέπουν τον ουρανό με τα μάτια τους, μιλούν μαζί του και δειπνούν, όπως γράφει ο Γιώργος Σαραντάρης κι ύστερα θυμούνται τον ήλιο που γελούσε και δάκρυζε. Κι ύστερα γράφουν. Υπάρχει ένας ουρανός να τ’ ακούσει;
Αλεξάνδρα Μυλωνά

Ανάρτηση στην αρχική σελίδα του ιστολογίου Ποιητικός Πυρήνας –> κλικ εδώ

 

  • [22-μαΐου-2016]  Σ’ ένα σχολείο ποιητικό

Διάκριση στον Ποιητικό Διαγωνισμό Συνδέσμου Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας

Συντάκτρια: Αλεξάνδρα Μυλωνά

Σχολική χρονιά 2015-2016

Σ’ ένα σχολείο ποιητικό…

Μάθημα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και μάθημα Δημιουργικής Γραφής –στο Καλλιτεχνικό σχολειό μας  αυτά τα δυο πάνε μαζί, αντλούν το ένα από το άλλο. Οι μαθητές διαβάζουν και γράφουν, σβήνουν, ξαναγράφουν, παλεύουν με την τέχνη της γραφής, αφού και η ανάγνωση είναι γραφή. Κάθε χρόνο, κάποια παιδιά στέλνουν τα κείμενά τους σ’ έναν ποιητικό διαγωνισμό ή και περισσότερους. Κάθε χρόνο -από το 2009 σταθερά μέχρι και φέτος- κερδίζουν ένα βραβείο ή και περισσότερα.

Το Καλλιτεχνικό Σχολείο Θεσσαλονίκης επαινεί τη Σοφία Ξουλίδου και τη Βασιλική (Σήλια) Παπαλάμπρου, μαθήτριες της α΄ γυμνασίου για τη συμμετοχή τους στον Ποιητικό Διαγωνισμό του Συνδέσμου Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας της σχολικής χρονιάς 2015-2016, καθώς και τη μαθήτρια της Γ΄ Λυκείου Αντωνία Τσακίρη για το ποίημα-σχόλιό της στον Καιόμενο του Τάκη Σινόπουλου, με το οποίο απέσπασε το Γ΄ Βραβείο.

(Ακολουθούν το ποίημα του Τάκη Σινόπουλου με εικόνες που επέλεξε η Κωνσταντίνα Ζέζιου, μαθήτρια επίσης της Γ΄ Λυκείου και το βραβευμένο ποίημα της Αντωνίας Τσακίρη)

Αλεξάνδρα Μυλωνά

 

 

 

  • Αντωνία Τσακίρη 

Ταξίδι [Μέση – Τέλος]

 

Με αφορμή το ζήτημα της αυτοχειρίας

 

Πίσω από την ειλικρίνεια της αντανάκλασης εκείνος παραμένει σκυφτός και καθαρός.

Εάν είχε τη δύναμη να σταθεί στα δυο του πόδια θα το είχε κάνει.

Στέκει παρατηρώντας επίμονα τυχόν λεπτομέρειες τις οποίες πιθανώς με μια πρώτη ματιά αμέλησε.

Πρόσωπα, τύψεις , πράξεις, αισθήσεις οσμές σιωπές,

Βουβά ουρλιαχτά

Άλλωστε,  κανένας δεν δηλώνει την παρουσία του πια εδώ.

-Όχι.

Το ίδιο πορτραίτο τον κοιτά βαθιά στα μάτια ακίνητο μαρτυρώντας την σκοτεινή αγνότητα του, τον μυστικισμό των σκέψεών του, την σκούρα απόχρωση της ρημαγμένης ψυχής .

Τώρα πια σέρνεται κουβαλώντας το γδαρμένο σώμα.

Ο πόνος πια μοιάζει κάτι το ασήμαντο, αιώνα με τον αιώνα ράβει τις πληγές , ξεσκεπάζει τα βάσανα βυθίζεται στις οπές φωτός που συναντά,

Τυφλώνεται,

Έτσι σκύβει κάτω το κεφάλι, κάτω όλο και πιο χαμηλά τώρα

Ένα κύμα πάγου διαπέρασε μόλις τα άκρα του και τώρα συνεχίζει και στα υπόλοιπα μέλη του κορμιού του.

Δεν θα αντισταθεί, απολαμβάνει μία τέλεια πτώση στην άβυσσο

Η υπέροχη ηρεμία, το απόλυτο γλυκό σκοτάδι, ο απαλός διακριτικός αέρας

Τον ατέρμονο σιωπηλό ταξίδι του μυαλού

Δίχως την περιττή συνοδεία ήχου και ύλης.

Δεν θα συναντήσει ποτέ κανέναν, θα συνεχίσει να υπακούει την ορμητική δύναμη των σκέψεων,

Όλο και πιο έντονα,

Όλο και πιο αφοσιωμένα,

μέχρι να φτάσει εκεί.

Εκεί που συναντά κανείς τον πυθμένα της θάλασσας,

Εκεί που κάποιος κλείνει οικειοθελώς τα μάτια

Εκεί που αυτός χαλαρώνει τις άλλοτε σφιχτές γροθιές των χεριών του,

Εκεί που οι αισθήσεις λιώνουν και παραλύουν μέχρι να γίνουν αέρας,

Εκεί που όλοι μοιάζουν με την  ίδια και απαράλλακτη απροσδιόριστη μορφή,

Εκεί που δεν υπάρχει πια λιμάνι και δεν πέφτει η βροχή,

Εκεί

Στον απέραντο καθαρό ωκεανό των χαμένων καραβιών.

 

  • Το δελτίο τύπου του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΚΔΟΤΩΝ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ με θέμα:

Ανακοίνωση αποτελεσμάτων – Απονομή Βραβείων – Επαίνων του 7ου Πανελλήνιου Μαθητικού Ποιητικού Διαγωνισμού –> κλικ εδώ

 

 

Σχολιάστε....