Οριακές στιγμές Ι – Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος Συρακουσών 2011

Συρακούσες 2011Ταυτότητα  παράστασης

Οριακές στιγμές Ι: «Αντιγόνη, τ? όνομά μου», «Με λένε Ιφιγένεια»

Θεατρική παράσταση του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου ?Λ.T. Αμπελοκήπων στο πλαίσιο της ελληνικής συμμετοχής στο Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στις Συρακούσες12 Μαϊου 2011, Acreide Palazzolo (9.30 π.)

Κείμενο (με αφορμή την Αντιγόνη του Σοφοκλή και την Ιφιγένεια στην Αυλίδα του Ευριπίδη): Μαθήτριες και μαθητές Γ΄ Γυμνασίου, Κατεύθυνσης Θεάτρου-Κιν/φου (2009-2010)

Τζένη Αλσούλα, Βιολέτα Βασιλειάδου, Αλεξάνδρα Βλάχου, Σοφία Κυζερίδου, Βαγγέλης Κωστέας, Ελένη Μαβίδου, Σοφία Ντιάγκα, Δήμητρα Παγώτη, Τατιάνα Πανταζή, Μαρία Παπαδοπούλου, Δανάη Χατζηαναγνώστου.

Καθηγήτρια Δημιουργικής Γραφής: Αλεξάνδρα Μυλωνά

Μετάφραση στην αγγλική: Ελένη Δροσοφορίδου

Μετάφραση στην ιταλική: Ρία Αβραμίδου

Σκηνοθεσία & μουσική επιμέλεια: Αλεξάνδρα Μυλωνά

Κινησιολογία & ενδυματολογία: Νίκη Πούλιου, καθ. Φυσικής Αγωγής και Χορού

Διανομή: Μαθήτριες και μαθητές Α΄ Γυμνασίου και Α΄Λυκείου, Κατεύθυνσης Θεάτρου-Κιν/φου (2010-2011)

Χάρις Αρώνη, Βιολέτα Βασιλειάδου, Κορίνα Κυρκίμη, Βαγγέλης Κωστέας, Ελένη Μαβίδου, Σοφία Ντιάγκα, Δήμητρα Παγώτη, Τατιάνα Πανταζή, Μαρία Παπαδοπούλου,  Παρασκευή Σαλαβγιά, Ρέα Στάμκου-Κοσάνοβιτς, Νίκη Χριστοφορίδου.

Σκηνοθεσία μικρού μήκους ταινία για τις Οριακές στιγμές Ι & φωτογραφική κάλυψη: Τριανταφυλλιά Δημοπούλου

Συνοδοί καθηγητές: Κυριακή Αδαλόγλου, Γιώργος Πανούσης

Ειδικές ευχαριστίες:

  • Στον Κ. Αρώνη για το σχεδιασμό της αφίσας
  • Στον Λ. Τεκτονίδη για τη φωτογραφική κάλυψη των δοκιμών
  • Στο Σύλλογο Καθηγητών και Γονέων  του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Αμπελοκήπων.

 

Δυο λόγια για το έργο Οριακές στιγμές Ι

Οι Οριακές στιγμές Ι δίνουν φωνή σε δύο νέες σε ηλικία ηρωίδες της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, της Αντιγόνης και της Ιφιγένειας στην Αυλίδα, για να εκφράσουν  μύχιες σκέψεις και συναισθήματα στις οριακές τους στιγμές, σ? εκείνες δηλαδή τις επείγουσες  καταστάσεις λίγο πριν το βιολογικό τους τέλος,  που προσφέρουν ένα παράθυρο προς κάποια βαθύτερα υπαρξιακά επίπεδα.

Οδηγοί  για το νέο, βραβευμένο λόγο-κείμενο, που συναρθρώθηκε από τα παιδιά στο πλαίσιο του μαθήματος «Δημιουργική Γραφή»  με εργαλείο  επιλεγμένες θεατρικές ασκήσεις,  υπήρξαν οι αντίστοιχοι μονόλογοι  των συγκεκριμένων ηρωίδων στην Αντιγόνη του Σοφοκλή  και την Ιφιγένεια στην Αυλίδα του Ευριπίδη, αλλά και στα ομώνυμα κόμικς των Τ. Αποστολίδη-Κ. Αρώνη και Τ. Αποστολίδη-Γ. Τραγάκη, τους οποίους  οι μαθητές και οι μαθήτριες ερμήνευσαν  μέσα από το δικό τους ηλικιακό πρίσμα και το προσωπικό τους βίωμα.

Το συγγραφικό εγχείρημα, επιπρόσθετα, καθόρισαν δύο ερωτήματα: “Ποια μπορεί να είναι μια  σύγχρονη εκδοχή της Αντιγόνης;” και «Υπάρχει, άραγε, η Ιφιγένεια του 21ου αιώνα;”. Οι απαντήσεις που δόθηκαν στην τάξη πρόβαλαν τις αρχαίες  ηρωίδες  σε νέες γυναίκες σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης στο τέλος του εικοστού  και στις  αρχές  του  εικοστού πρώτου αιώνα. Μια Αντιγόνη  λ.χ. είναι  και η ανώνυμη κοπέλα  που βλέπουμε στα  κεντρικά δελτία ειδήσεων  να μαστιγώνεται  δημόσια  κάπου στη Σομαλία  γιατί τόλμησε να φιλήσει τον καλό της  στο στόμα  ή η -ας την πούμε- Ελευθερία,  που στη δικτατορία βασανίστηκε από τους Συνταγματάρχες γιατί αγωνίστηκε για την ελευθερία της Ελλάδας. Έναν θάνατο σαν αυτόν της  Ιφιγένειας μπορεί και να βιώνει π.χ. η Νατάσσα που ο πατέρας την έστειλε από το Κίεβο πρόσφυγα στη Σαλονίκη να δουλεύει σε μπαρ για να ζει την υπόλοιπη οικογένεια ή η Αϊσέ που την πάντρεψαν με το ζόρι με κάποιον πλούσιο στην Άγκυρα.

Η θεατρική παράσταση Οριακές στιγμές Ι στηρίχτηκε στο τετράπτυχο «Ενέργεια ? Σώμα ? Ήχος ? Λόγος» και ήταν πολύγλωσση (αρχαία και νέα ελληνικά, αγγλικά, ιταλικά).